درباره مرکز

مقدمه:

فن آوری اطلاعات در حقيقت استفاده بهينه از سيستم های کامپیوتری است .به عبارتی استفاده هر چه بهتر از کامپیوتر ها ، نرم افزارها و سخت افزار جانبی آن برای حل مسائل و مشکلات کاری و پياده سازی اين راه حلها در يک محيط واقعی وظيفه اصلی IT است. امروزه فناوری اطلاعات بحث داغ محافل علمی دنيا تلقی میشود و با گسترش روزافزون ارتباطات و نياز به برقراری آن، ناگزير هستيم تا همگام با پيشرفت های شگرف اين فناوری ما نيز بروز باشيم تا از مزايای اين فناوری بهره مند شوِيم. مرکز فناوری اطلاعات دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان یکی از مدیریتهای حوزه معاونت پژوهشی، مسئول اجرای سیاستهای انفورماتیکی دانشکده می باشد. این مرکز با هدف یکپارچه سازی فعالیتهای رایانه ای در دانشکده، تاسیس شد و با بکارگیری کارشناسان و متخصصان رایانه، عهده دار مطالعه، طراحی، استقرار و پشتیبانی تمامی عملیات نرم افزاری، سخت افزاری و شبکه ای دانشکده می باشد. همچنین خدمات انفورماتیک مورد نیاز دانشکده را در واحدهای مشخص شده، ارائه می کند.

 

ساختار و شرح وظایف مرکز:

 

مرکز ICT دانشگاه فنی و مهندسی گلپایگان دارای سه واحد به شرح ذیل است :

الف) واحد شبکه

ب) واحد خدمات

ج) واحد پشتیبانی (سخت افزار و نرم افزار)

 

اهداف و وظایف هر یک از واحدهای فوق به شرح ذیل می باشد:

 

الف) واحد شبکه : با توسعه فناوري اطلاعات و افزایش خدمات و سرویسهای تحت شبکه در دانشکده این واحد در مجموعه انفورماتیک با اهداف زیر شروع به کار کرده است.

 

·         نظارت بر گسترش پوشش شبکه فيبرنوري بین ساختمانهای اداری و آموزشی دانشکده

·         برقراری پوشش شبکه بی سیم بین ساختمان مرکزی با خوابگاههای دانشکده

·         نظارت بر گسترش پوشش شبکه بی سیم در داخل ساختمانهای دانشکده

·         نظارت بر افزایش پهنای باند اینترنت و اینترانت دانشکده و انتخاب Provider مناسب

·         پیشنهاد و نظارت بر حسن اجرای پروژه های مرتبط با IT

·         نظارت بر خرید تجهیزات شبکه ای دانشکده

·         نظارت و ارتقاء امنیت شبکه

·         بهبود و رفع مشکلات سرویسهای شبکه

·         مدیریت شبکه داخلی دانشکده

-           کنترل ترافیک شبکه

-           ایجاد توپولوژی مناسب برای شبکه دانشکده بر اساس استانداردهای روز

-           مدیریت روتر و سرویسهای مرکز بر اساس توپولوژی شبکه

v         کنترل وضعیت اینترنت و اینترانت

v         مدیریت Vlaning شبکه

v         مدیریت IP Addressing و Subneting شبکه

v         مدیریت سرویس DHCP 

v         رفع مشکلات احتمالی در شبکه و اینترنت دانشکده

 

ب) واحد خدمات : با توسعه فناوري اطلاعات و افزایش خدمات و سرویسهای تحت شبکه در دانشکده این واحد در مجموعه انفورماتیک با اهداف زیر شروع به کار کرده است.

 

 

 ·         مدیریت کاربران شبکه(Active Directory)

 

-      هر يك از دانشجويان، اساتيد و كاركنان دانشگاه جهت استفاده از دستگاه هاي رايانه موجود در دانشگاه و اتصال به سرويس هاي شبكه دانشگاه بايستي داراي نام كاربر و كلمه عبور اختصاصي باشند. مديريت كاربران شبكه توسط Active Directory تحت يك Local Domain انجام مي شود. براي دانشجويان در ابتداي هر سال بر اساس ليست اعلام شده توسط سيستم آموزش دانشگاه به صورت فردی نام كاربري و كلمه عبور صادر مي شود، براي اساتيد و كاركنان براساس اعلام و درخواست كتبي نام كاربري صادر مي شود. تمامي سيستمهاي موجود در دانشگاه عضو Domain بوده و فقط توسط کاربران شبکه قابل استفاده می باشد.

 

 

·         سامانه اتوماسیون مکاتبات اداری

 

-       از سال 1389، نرم افزار Filer Plus جهت مکاتبات اداری در مرکز فناوری اطلاعات راه اندازی شد. براساس چارت سازماني دانشگاه تمامي مديران و كاركنان می توانند به صورت Web Base ، هم از طریق شبکه داخلی دانشکده و هم از طریق اینترنت، امكان دسترسي به این اتوماسيون را داشته باشند. هر كاربر براساس جايگاه سازماني خود داراي مجوزهای لازم در این سیستم برای مشاهده و صدور نامه می باشد.

 

 

·         مدیریت اینترنت کاربران

 

- از سال 1389، مرکز فناوری اطلاعات از نرم افزار Isa Server 2006 برای مدیریت کاربران و توزیع اینترنت استفاده می کند. در سال 1391 این مرکز از نرم افزار IBSng جهت اکانتینگ اینترنت استفاده کرد که به دلیل مشکلات موجود، در شهریور سال 93،مرکز فناوری اطلاعات برآن شد که با در نظر گرفتن قابلیتهای مورد نیاز اقدام به راه اندازی نرم افزار اکانتینگ Kerio Control جهت حسابرسی اینترنت نماید.

 

 

 

·         وب سایت

 

-    از دی ماه 1391،وب سايت جدید دانشکده، تحت سیستم عامل لینوکس و مدیریت سمفونی بر روی دامنه gut.ac.ir مورد بهره برداری قرار گرفت و تمامي واحدهاي سازماني،گروه هاي آموزشي و... داراي زيرپروتالهاي اختصاصي بوده و مديريت محتوا توسط خود واحد ها انجام مي شود.


 

·         صفحه اساتید

 

-       هر يك از اعضاي محترم هیاًت علمي در وب سايت دانشگاه مي توانند داراي Home Page شخصي به دو زبان فارسي و لاتين باشند كه مديريت محتواي آن توسط خود اساتيد انجام مي شود.

 

 

·         سامانه پست الکترونیکی

 

-    از دی ماه 1391، سرويس پست الكترونيكي دانشکده بر روی دامنه gut.ac.ir در دسترس کاربران دانشکده قرار گرفت. لذا در راستای بهبود کارایی و اصلاح مشکلات این ایمیل سرور، از تابستان سال 93 ایمیل سرور جدید به نام KerioConnect با آدرس اینترتی https://mail.gut.ac.ir  راه اندازی گردید و تمامی کاربران دانشکده اعم از اعضاي محترم هيأت علمي، واحدهاي اداري دانشگاه، دانشجويان كارشناسي ارشد و کارشناسی می توانند از این سرویس استفاده نمایند.

 
 

·         شبکه بی سیم

 

-       از ابتدای تابستان سال 1391، شبكه Wireless در اكثر فضاي فيزيكي دانشگاه راه اندازي شده تا براي كاربراني که دارای كامپيوترهاي شخصي مجهز به WiFi مي باشند امكان اتصال به شبكه دانشگاه و استفاده از اينترنت فراهم شود.

 

 

·         سرویس مدیریت چاپ

 

-      يكي از خدماتي كه در كارگاه رايانه دانشجويي به دانشجويان ارائه مي شود استفاده از چاپگر تحت شبكه براي چاپ است. باتوجه به بالا بودن تعداد سيستم ها و مراجعين و دريافت هزينه در قبال هر برگ چاپ و نيز ارسال چاپ روي بستر شبكه براي يك چاپگر مركزي يكي از مشكلات كارگاه رايانه، مديريت و كنترل پرينت هاي ارسال شده از طرف كلاينت هاي تحت شبكه مي باشد تا هم از چاپ هاي غير ضروري جلو گيري شود و هم هزينه هر چاپ محاسبه و از ارسال كننده آن دريافت گردد. باتوجه به اينكه تمامي سيستم هاي كارگاه هاي رايانه تحت Domain بوده و هر دانشجو براي استفاده از سيستم ها بايد با نام كاربري شخصي خود در شبكه به سيستم Login كند، لذا از آبان ماه سال 93 نرم افزار Papercut كه قابليت اتصال به Active Directory را نيز دارد انتخاب و نسخه 14.3 آن با License معتبر 120000 كاربر و بانك اطلاعات SQL راه اندازي شد. كاربري و مديريت اين سيستم كاملا تحت وب بوده و هر يك از كاربران شبكه پس از پرداخت مبلغ و شارژ اعتبار خود مي توانند به ميزان اعتبار خود از هر يك از چاپگرهاي موجود در كارگاه هاي رايانه استفاده نمايند. شارژ اعتبار توسط كارت شارژهاي اعتباري انجام شده و كاربر زمان Login به سيستم و ارسال چاپ از ميزان مانده اعتبار خود مطلع مي شود. دانشجويان نيز اين سرويس و خدمات آن رضايت دارند. از طرفي اين نرم افزارهاي گزارش هاي جامع و كامل آماري از چاپ هاي انجام شده ارائه مي نمايد.

 

 

·         آنتی ویروس

 

-      در شبكه، تمامي دستگاه ها، مجهز به آنتي ويروس Kaspersky بوده و توسط Server اصلي وضعيت آنتي ويروس تمامي Client ها ،برنامه ریزی و کنترل می شود.

      

·         File Sharing

 

-     جهت جلوگيري از دانلود مكرر نرم افزارهاي جديد و صرفه جويي در پهناي باند اينترنت دانشگاه جديدترين برنامه هاي دانلود شده و يا خريداري شده روي يك سرور مركزي قرار گرفته و تمامي كاربران شبكه مي توانند به راحتي  به آن متصل شده و از طریق Share از آن استفاده کنند.

 

·         خدمات مالی و اداری

 

-        تردد و حضور و غیاب

      سامانه تغذیه

 

 

ج) واحد پشتیبانی (سخت افزار و نرم افزار) : با افزايش تعداد دستگاه‌هاي رايانه اداري و آموزشي و نياز به پشتيباني نرم‌افزاري و سخت‌افزاري دستگاه‌ها و سيستم‌ها، این واحد، در مجموعه انفورماتيك با اهداف زير شروع به كار كرده است.

 

 

·         بررسي و رفع مشكلات سخت‌افزاري سيستم‌ها و دستگاه‌هاي جانبي.

·         تأمين موارد مصرفي، قطعات سخت‌افزاري و نرم‌افزارهاي عمومي.

·         ارتقاء سیستمها در واحدهای مختلف.

·         نظارت بر خريد تجهيزات رايانه‌اي.

·         اسمبل سیستمهای جدید در مرکز.

·         اضافه کردن Node جهت استفاده از شبکه ، اینترنت و یا اینترانت.

·         ارسال سيستم‌هاي غير قابل تعمير به بيرون از دانشگاه جهت تعمير.

·         نصب سیستم عاملهای مختلف و نرم افزارهای مربوطه.

·         رفع مشكلات نرم‌افزاري سيستم‌ها و كاربران از طريق شبكه و به صورت Remote.

·         پاسخگويي به مشكلات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري كاربران.